Mina damer & herrar

(OBS! Detta kan bli kul och chockerande)


Gud finns...


Ja, om man får tro min filosofilärare (och filosofen Anselm, vars argument det egentligen är..men whooo cares?) så finns det en Gud. Jag ska försöka, så bra som möjligt, att redogöra för er hur detta är möjligt. För att det är det.

Låt oss först och främst försöka definiera begreppet "Gud" och vad som menas med detta. Hmm redan där finns det svårigheter, eller hur? Hur fan definerar man ngt som "Gud"? -En snubbe i vitt, med skägg? like that's any good..right.?
Nä, men de flesta, även filosofer, har kommit fram till detta:

Gud är något sådant att något större inte kan tänkas

Hänger ni med? =)

Vi kan säga så här;
Gud är ngn/ngt som är innehavare av alla fullkomligheter (dvs helt o hållet fullkomlig i positiva egenskaper, finns inget bättre liksom).
Och det låter väl inte helt rubbat, att ngt som vi skulle kunna kalla gudomligt är sådant att det är fullkomligt ex gott och mäktigt osv. Okej, det är det första viktiga steget. Nästa steg är existens..
Hmm vad fan är det då?
:P (nu vill ni säkert slå mig, men tänk så här: detta får jag syssla med i närmaste 3-4 åren)

För att avgöra om hur vi kan klassa (vad det är) existens, ska ni få se ett ex. :

1. 2.

Vi har två Barbie dockor (okii dåligt ex, men vad fan! kul bilder ju), de är HELT identiska med varandra. Låt oss nu anta att du vill ha en Barbie docka (en av dessa..I know u wanna), och får välja en.
Då får du veta att Barbie 1. existerar, men Barbie 2. existerar inte.
Vilken väljer du rent spontant?
Jag antar att det är Barbie 1., rent intuetivt känner man dessutom att det är lite problematiskt att välja ngt som faktist inte existerar. Right?
Då kanske vi kan hålla med om att existens är ngt av en possitiv egenskap? Det vill säga, uppenbarligen så är ju Barbie 1. bättre än Barbie 2. (vilket tjat om dessa barbie:n, I know), i den mån av att den dockan är faktist existerande.
Oki nu vet vi två saker, som jag ska ställa upp här nedan, så att vi kan se ett logiskt samband.

( i ) Gud är innehavare av alla fullkomligheter.
( ii ) Existens är en fullkomlighet. (dvs en positiv och fullkomligande egenskap)

Slutsats:


Gud existerar.

Okej, var det där ens begripligt? =)
Om inte, låt mig förklara lite slutsatsen..
Om Gud är ngt som är sådant att det har alla fullkomligheter, alla positiva egenskaper och vi inte kan tänka oss något större/bättre och om existens är en positiv och fullkomligande egenskap, så måste Gud innehava den egenskapen oxå.
För att existerar inte Gud, då kan vi ju tänka oss ngt större och mera fullkomligt, nämligen en Gud som existerar. Och eftersom det redan ingår i Guds definition att det är ngt som är "det största"/"mest fullkomliga", vi kan inte tänka ngt större, så måste ju den ha egenskapen av att existera..

Oki
Jobbigt?
Nu tänker nog alla ni ORKAAAA
men läs igenom ett par gånger till, så är det rätt kul att man faktist börjar hålla med :)


KRAM på er Stjänor..
      




pssst..
vill bara säga att jag absolut inte är särskilt troende eller religiös, så det är ingen propaganda :P men erkänn att man blir lite paff av argumentet..
är ni snälla så får ni höra motargumenten, på att Gud faktist INTE finns ;)

Kommentarer
Postat av: Daniel

MOTARGUMENT!

2008-02-26 @ 00:24:57
Postat av: jockonda

haha great! alltså orkat dig genom hela argumentet o håller inte med? ;P

2008-02-26 @ 01:11:17
URL: http://jockonda.blogg.se
Postat av: Jonna

Bejbs ! min käraste vän.. Enligt mig så är Gud så simpelt som du skriver "en gubbe med vitt skägg". det har jag trott sen jag var liten,och fortsätter med det för att undvika jobbiga tankar (som du nu har publicerat i din blogg*asg*)

Men grejjen e, Gud skapas ju av att folk tror.
Skulle folk sluta tro, skulle det inte finnas nån gud.
gud skulle dö ut. Right? :)
Puss på bästaste.

2008-02-26 @ 01:12:15
URL: http://vackerheten.blogg.se
Postat av: jockonda

ja fasen kanske? :P
gud, om vi tänker ngt objektivt existerar ju enligt ovanstående resonemang oberoende av oss folk :)
men kanske den religiöse guden, dvs tro till gud i form av tillbedjan o strävan efter gud, skulle antagligen dö ut med oss, så att säga..
so u got a point!
men mer om gud som en person, snarare än om begreppet gud (=
löv u anyways..o du ska slippa mitt tjat om filosofi hehe
:***

2008-02-26 @ 01:18:46
URL: http://jockonda.blogg.se
Postat av: Daniel

precis :P

2008-02-26 @ 08:09:54

Skriv youre best:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0